close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בחזרה לדירה: האם שוק הדיור שוב פורח?

זאב נחמנזוןכט תמוז, תשעח12/07/2018

לאחר שנתיים רדומות, שלא לומר קפואות, צומח הביקוש למשכנתאות. האם שוק הנדל"ן הפרטי מתעורר או שמא מדובר בזינוק נקודתי שיתפוגג תוך מספר חודשים? כל מה שחשוב לדעת על מספר, אחוזים, צמיחה ואולי אפילו הבטחה

תגיות:
צילום: shutterstock
שוק הנדל"ן מנומנם כבר זמן מה. רוכשי דירות פוטנציאליים הקפיאו חלומם לדירה בהמתנה למהלכים המתוכננים של שר האוצר, בשאיפה שאלו יורידו אולי את מחירי הדירות בישראל או לפחות יבלמו את עלייתם. ההמתנה הממושכת הותירה זמן לשוק הנדל"ן – הבנקים, הקבלנים, חברות הבניה וסוכני הדירות – לקדם מהלכים משלהם במטרה לעורר את השוק, ועל פניו מסתמנת הצלחה.
לאחר שהעלייה בריבית נעצרה, יש גידול מגמתי בכמות לוקחי המשכנתאות. גובהה הממוצע של הלוואת משכנתא, העומד על כ-675,000 ₪, לא השתנה אך למעגל הלווים מצטרפים מדי חודש עוד ועוד רוכשי נדל"ן. ביוני האחרון מספר לוקחי המשכנתאות הגיע כמעט ל-8,000 משקי בית, נתון שלא נראה כמוהו בשנה האחרונה, וזינוק ממוצע של כ-19% לעומת חודש יוני בשנה שעברה. המשכנתא הפכה נגישה משמעותית למשפחות וזוגות צעירים, וכל בנק למשכנתאות מתקדם כבר כנראה מציע באתר שלו מחשבון משכנתא, ואפילו שירות לקבלת משכנתא באופן מקוון.

את נקודת המפנה בצמיחה הזו מפנים האנליסטים בעיקר להנחיית בנק ישראל למיתון דרישות ההון של הבנקים, שנכנסה לתוקפה במרץ 2018 – החודש בו נצפתה אותה עליה בלקיחת המשכנתאות. מטרת החוק הינה להקל על הלווים ובעצם מאפשר לבנקים לרתק פחות כסף כנגד משכנתאות, כלומר הלווים יכולים להגיע עם הון עצמי נמוך יותר לרכישת דירה וגם ליהנות מריבית נמוכה יותר (הכל כמובן, תלוי ביקוש). אם פעם הבנקים היו נדרשים לרתק 60% משווי הדירה – היום הם כבר רשאים להעמיד מימון של עד 75% משווי הדירה. עבור הלווים זהו פער של 15% בהון העצמי הדרוש, וזהו פער משמעותי מאד.

ההוכחה לשינוי באה לילדי ביטוי בעלייה משמעותית של לקיחת משכנתאות בחודש האחרונים, כשבחודש מרץ האחרון הסתכם סך ההלוואות בכ-5.2 מיליארד שקל, גידול של למעלה מ-16% בנטילת משכנתא לעומת מרץ בשנה שעברה, ושיא בלקיחת משכנתאות מאז אוגוסט 2016 בשוק הישראלי. מאז, כל חודש שחולף מביא איתו עלייה נוספת בכמות הלווים.

האם הדרך לדירה קצרה יותר?
בנקים רבים מעידים כי אכן ניתן לזהות התעוררות קלה בשוק הדיור. בנק ישראל מעריך כי הביקוש לא יחזור להיות כפי שהיה בשנת 2015 ובשנים שלפניה, אך הוא עדיין יטפס בקצב איטי. תמיד כדאי לקחת בחשבון כי שינויים גדולים, כמו כלכלת בחירות או שינויי מגמה עולמיים, יכולים להביא לתנודות משמעותיות בשוק הנדל"ן ולהשפיע באופן ישיר על לקיחת משכנתאות, גובה הריביות וההצמדות ושינויי חקיקות של בנק ישראל.

לאן ממשיכים מכאן
נראה שהתחרות, שעד לא מזמן הייתה מינורית ורדומה, חוזרת למרכז הבמה הנדל"נית. לקנות או לא לקנות? אנו לא הכתובת לתת ייעוץ שכזה. אך בהחלט אין צורך לקפוא על השמרים, ושווה להיות מחוברים לשוק ולזהות הזדמנויות שהשוק בהחלט מציע כיום.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה